Z roku na rok z bankowości mobilnej korzysta coraz więcej Polaków. Według najnowszego raportu za IV kwartał 2014 roku opublikowanego przez PRNews.pl dotyczącego rynku bankowości mobilnej liczba klientów aktywnie korzystających z usług bankowych za pomocą smartfonów lub tabletów wyniosła prawie 3,5 miliona. Aktualnie za pomocą niewielkiego urządzanie mobilnego można w dowolnym miejscu i czasie wykonać przelew, opłacić rachunki, a nawet otworzyć lokatę lub złożyć wniosek o kredyt. Rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że korzystanie z usług bankowych nigdy nie było tak proste i komfortowe jak dotychczas.
Rynek bankowości mobilnej
Duże zainteresowanie bankowymi aplikacjami mobilnymi wynika z intensywnego wzrostu sprzedaży smartfonów i tabletów w Polsce. Jeszcze w 2012 roku zaledwie 15% z nas posiadało telefony komórkowe typu smart. Aktualnie zgodnie z raportem opublikowanym w styczniu w 2014 roku przez TNS Polska odsetek ten wzrósł do 44%. Większej dostępności smartfonów towarzyszy również średnio dwucyfrowy wzrost sprzedaży tabletów. W 2014 roku liczba sprzedanych tabletów sięgnęła ponad 2 milionów sztuk, co w porównaniu do danych z 2012 roku (sprzedano wówczas 880 tys. sztuk) wskazuje na bardzo intensywny rozwój branży urządzeń mobilnych.
Duża popularność urządzeń mobilnych sprawiła, że instytucje finansowe zaczęły wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy z chęcią korzystają z mobilnych rozwiązań. Na 20 milionów klientów instytucji finansowych już ponad 17% korzysta z bankowych aplikacji mobilnych minimum raz w miesiącu. Jest w czym wybierać, ponieważ jak pokazuje raport na temat bankowości mobilnej w Polsce w 2014 roku opublikowany przez Money.pl 19 spośród 29 największych banków oferuje aplikację na co najmniej jeden z systemów operacyjnych wykorzystywanych w smartfonach lub tabletach. Największą popularnością cieszą się systemy Google Android oraz Apple iOS. Większość banków nie posiada natomiast autorskich aplikacji dedykowanych specjalnie pod tablety. Najprawdopodobniej wynika to z faktu, że spora część użytkowników tabletów loguje się bezpośrednio na lekką stronę internetową banku (stworzoną specjalnie na urządzenia mobilne).
Aktualnie statusem niekwestionowanego lidera w bankowości mobilnej może pochwalić się mBank, który dysponuje prawie 900 tysiącami klientów (na podstawie raportu PRNews.pl za IV kwartał 2014 r.), którzy minimum raz w miesiącu korzystają z aplikacji mobilnych. Robert Hibner, ekspert do spraw bankowości mobilnej w mBanku zauważa, że sukces na tym polu zawdzięczają w dużej mierze dzięki wdrążeniu nowej aplikacji mobilnej, która cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie wśród nowych klientów. Na drugim i trzecim miejscu plasuje się kolejno PKO BP z ponad 660 tys. oraz Pekao SA z niespełna 600 tysiącami klientów. Warto jednak zaznaczyć, że spora część użytkowników korzysta z usług mobilnych logując się na stronie internetowej banku bez wykorzystania specjalnie dedykowanej aplikacji (logowanie następuje na wersję light, czyli na odchudzoną wersji strony internetowej). Dużym odsetkiem takiego grona klientów dysponuje między innymi PKO BP (serwis iPKO), Alior Bank i Eurobank. Ponadto w kontekście rankingu opublikowanego przez PRNews.pl warto również nadmienić, że dane dotyczące liczby aktywnych użytkowników mobilnych nie obejmują klientów, którzy korzystają z aplikacji w wersji iCloud (wersja w chmurze, dostępna m.in. w ING Banku Śląskim, mBanku, czy Eurobanku), która polega na tym, że użytkownik ma wgląd do swojego salda na ekranie urządzenia mobilnego w czasie rzeczywistym bez konieczności wcześniejszego logowania się.
W innym rankingu z 2014 roku opublikowanym przez Money.pl zestawiono 18 aplikacji mobilnych oferowanych przez czołowe banki. Ranking miał na celu wyłonienie najlepszej bankowej aplikacji mobilnej dającej największe możliwości i cechującej się największą użytecznością, dostępnością i komfortem użytkowania. Na czele rankingu znalazł się bank Pekao SA. z liczbą 22 punktów na 25 możliwych. Drugie miejsce z kolei zajął Bank Zachodni WBK, a na ostatnim miejscu na podium uplasował się Getin Bank. Przeprowadzone badanie uwzględnia bardzo wiele kluczowych parametrów, takich jak dostępność aplikacji mobilnej na poszczególnych platformach, możliwość wykonania dowolnego przelewu ze znajomością lub bez znajomości numeru konta bankowego, funkcję płacenia faktur (poprzez zeskanowanie kodu QR lub wykonanie zdjęcia faktury), możliwość wypłacenia gotówki z bankomatu bez posiadania karty itp.).
Z danych z raportu opublikowanego przez Money.pl wynikają następujące wnioski:
- Najpopularniejszą platformą dla bankowych aplikacji mobilnych jest Android (wszystkie z 18 badanych aplikacji są dostępne na systemie Android). Na drugim miejscu plasuje się Apple iOS (94% aplikacji) oraz Windows Mobile/Windows Phone (61% aplikacji),
- 88% aplikacja umożliwia dokonanie dowolnego przelewu,
- 55% aplikacji dysponuje funkcją płacenia za zakupy w sklepie,
- Dokładnie połowa aplikacji (9 z 18) umożliwia płacenie faktur poprzez skan kodu QR lub wykonanie zdjęcia faktury,
- 22 % aplikacji umożliwia wypłacenie gotówki z bankomatu oraz wykonanie przelewu bankowego bez znajomości numeru konta.
autor: Robert Banaszak