Bankowość mobilna cz.I – co warto wiedzieć

Jakie korzyści oferują bankowe aplikacje mobilne?

Dzięki bankowym aplikacjom mobilnym można wykonać praktycznie wszystkie operacje i czynności jak w przypadku tradycyjnej bankowości internetowej. Wszystkie banki za pośrednictwem aplikacji mobilnej umożliwiają sprawdzenie własnego konta bankowego, w tym salda i historii rachunku. Niektóre aplikacje (np. ING Banku Śląskiego) posiadają funkcję, które umożliwiają sprawdzenie naszego salda bez konieczności logowania się (saldo jest wówczas widoczne na ekranie urządzenia mobilnego w czasie rzeczywistym). Ponadto zdecydowana większość bankowych aplikacji mobilnych oferuje możliwość dokonania dowolnego przelewu. Wykonanie przelewu bankowego bez znajomości numeru rachunku odbiorcy jest z kolei możliwe w zaledwie kilku bankach (np. PKO BP. Pekao SA.). Wystarczy wówczas znać jedynie numer telefonu adresata.

Wśród innych podstawowych funkcji dostępnych w większości aplikacji mobilnych oferowanych przez banki należy wymieć:

  • możliwość błyskawicznego połączenia się z doradcą klienta,
  • opłacenia zdefiniowanych płatności (rachunków),
  • doładowania telefonu na karte pre-paid,
  • Prawie – banków umożliwia sprawdzenie aktualnych kursów walutowych,
  • wiele aplikacji daje również wgląd do rejestrów funduszy inwestycyjnych.

Najciekawszym rozwiązaniem, które staje się coraz popularniejsze jest możliwość dokonywania płatności za zakupy w sklepie przy pomocy urządzenia mobilnego. Takie rozwiązanie oferuje połowa dedykowanych aplikacji mobilnych (np. mBank, Getin Bank, Raiffeisen Bank, Eurobank), które wykorzystują technologie NFC (umożliwia dokonanie bezdotykowej płatności w odległości około 20 cm, podobnie jak w przypadku zbliżeniowych kart płatniczych). Niektóre urządzenia mobilne nie dysponują jednak taką technologią, dlatego PKO BP, Pekao SA. oraz Getin Bank i Alior Bank posiadają własne, autorskie mobilne systemy płatnicze. Na przykład PKO BP od dłuższego czasu promuje własny system IKO, który nie tylko pozwala na dokonywanie płatności w sklepach, ale również umożliwia wypłacanie gotówki z ponad 3 tysięcy bankomatów w Polsce. Głównym atutem systemu IKO jest jego prostota, która polega na tym, że aby zapłacić za zakupy wystarczy podać wygenerowany kod przez aplikację. Pekao SA. z kolei opracował system PeoPay, a Alior i Getin Bank iKASA, które wykorzystują kod QR wygenerowany na terminalu płatniczym.

Około połowa bankowych aplikacji mobilnych oferuje również funkcje ułatwiającą dokonywanie płatności faktur poprzez zeskanowanie kodu QR lub wykonanie zdjęcia. Taką funkcjonalnością dysponuje np. aplikacja udostępniona przez Plus Bank. Wystarczy wówczas zeskanować kod QR znajdujący się na fakturze, a system automatycznie wypełni wszystkie dane niezbędne do wykonania przelewu. Inną ciekawą funkcją jest również geolokalizacja, którą znajdziemy w większości aplikacji mobilnych oferowanych przez banki. Za pomocą systemu GPS znajdującego się w naszym urządzeniu mobilnym aplikacja umożliwia zlokalizowanie najbliższej placówki bankowej oraz punktu handlowego lub usługowego, który oferuje atrakcyjne zniżki lub rabaty wraz z możliwością dokonania płatności za pomocą urządzenia mobilnego. System geolokalizacji jest bardzo dobrze rozwinięty w aplikacji oferowanej przez Bank Citi Handlowy.

Niektóre banki, takie jak Bank Zachodni WBK, czy Bank Millenium posiadają aplikacje mobilne umożliwiające klientom zaciąganie kredytów gotówkowych lub podwyższanie limitu debetowego na koncie osobistym.

Jak skorzystać z bankowości mobilnej?

Korzystanie z bankowości mobilnej danego banku zazwyczaj wiąże się w pierwszej kolejności z podpisaniem umowy usług bankowości elektronicznej. Po podpisaniu umowy należy pobrać aplikację ze strony internetowej banku lub ze -sklepu? aplikacji: Google Play, Apple Store lub Windows Phone; w zależności od posiadanej platformy. Zarówno podpisanie umowy jak pobranie aplikacji oraz korzystanie z podstawowych usług bankowości mobilnej jest bezpłatne (za niektóre funkcje, takie jak przelewy natychmiastowe będzie trzeba oczywiście zapłacić). Istnieje również możliwość korzystania z usług bankowych przy pomocy smartfona lub tableta bez dedykowanej aplikacji mobilnej (poprzez bezpośrednie zalogowanie się na stronie internetowej banku w wersji light), jednak ilość funkcji w takim przypadku jest ograniczona.

Bezpieczeństwo usług bankowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Znany i ceniony na całym świecie ekspert do spraw zabezpieczeń Mikko Hyppönen uważa, że korzystanie z usług bankowych za pomocą urządzeń mobilnych jest bezpieczne, a nawet bezpieczniejsze, niż tradycyjna bankowość internetowa. Ekspert podkreśla jednak, że istnieją pewne potencjalne zagrożenia związane z przechwyceniem naszych danych, jednak jak do tej pory nie spotkano się z podobnym incydentem. Mając na uwadze bezpieczeństwo w trakcie korzystania z bankowości mobilnej warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które mogą nas uchronić od niepotrzebnego ryzyka.

Praktycznie wszyscy specjaliści do spraw bankowości mobilnej zgodnie podkreślają, że nie należy obawiać się korzystania z usług bankowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. O wiele bardziej niebezpieczna jest bowiem sytuacja związana z utratą lub kradzieżą naszego smartfona lub tableta. Poniżej przedstawiamy trzy cenne wskazówki, która minimalizują ryzyko związane z korzystaniem z bankowości mobilnej:

  • Zabezpieczenia i szyfrowanie danych.

>Gdy smartfon lub tablet wpadnie w niepowołane ręce odpowiednie zabezpieczenia są w stanie w znaczący sposób zminimalizować ryzyko kradzieży naszych danych osobowych, które mogą zostać wykorzystane niezgodnie z prawem. Silne hasło zawierające różne kombinacje cyfr, liter i znaków to podstawa. Ponadto nowocześniejsze urządzenia mobilne dysponują skutecznymi narzędziami pozwalającymi zablokować wszystkie funkcje w telefonie lub tablecie. Pod żadnym pozorem nie należy również zapisywać na urządzeniu loginu, ani hasła, które wpisujemy do logowania się w banku mobilnym. Skutecznym rozwiązaniem zwiększającym nasze bezpieczeństwo jest także instalacja programów szyfrujących oraz antywirusowych, które w razie kradzieży umożliwiają namierzenie oraz wyłączenie urządzenia uniemożliwiając przechwycenie danych.

  • Korzystaj z bezpiecznych stron internetowych i nie pobieraj aplikacji z niepewnych źródeł.

Bankowe aplikacje mobilne należy pobierać tylko i wyłącznie ze strony internetowej banku lub za pośrednictwem dedykowanego sklepu z aplikacjami (w zależności od platformy: Google Play, Apple Store, Windows Phone). Ponadto warto zachować ostrożność przy wpisywaniu adresów stron internetowych. Strona internetowa banku powinna być szyfrowana (kłódka przy adresie strony internetowej).

  • W przypadku utraty urządzenia mobilnego, na którym korzystano z usług bankowych należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem.

Gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasze urządzenie mobilne padło łupem złodzieja należy niezwłocznie poinformować o tym bank. W przypadku gdy korzystaliśmy z usług bankowych za pomocą aplikacji bank zablokuje dostęp do konta bankowego za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jeśli nie korzystaliśmy z aplikacji lub korzystanie z aplikacji wiązało się z każdorazowym wpisywaniem danych wystarczy jedynie zmiana hasła do konta osobistego.
autor: Robert Banaszak

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here