Różnice między leasingiem konsumenckim a zwykłym leasingiem

Czym jest leasing?

Leasing, to termin zapożyczony z języka angielskiego oznaczający najem lub dzierżawę. Terminem tym określa się specyficzny rodzaj stosunku cywilno-prawnego, który dotyczy dwóch stron: leasingodawcy i leasingobiorcy. Leasingodawca wyraża zgodę na czasowe korzystanie z określonej rzeczy przez leasingobiorcę. W zamian za możliwość użytkowania leasingowanej rzeczy, korzystający z niej zobowiązuje się do uiszczania określonych w umowie regularnych rat leasingowych. Jest to więc specyficzna forma najmu bądź dzierżawy różnorakich dóbr. Dobrami takimi mogą być ruchome środki trwałe lub nieruchomości. Przedsiębiorstwo wchodzące w umowę leasingową może korzystać z najmowanych dóbr nie kupując ich i nie płacąc za nie z góry. Leasing powstał w Stanach Zjednoczonych w połowie ubiegłego wieku. Dekadę później rozwinął się w Europie. Najważniejszym celem leasingu jest finansowanie inwestycji nie łączące się z angażowaniem w to środków danego przedsiębiorstwa. Leasing daje określone korzyści. Zalicza się do nich brak konieczności ponoszenia całościowych i wysokich kosztów kupna rzeczy, z których korzysta się w ramach leasingu. Umowy tego typu sprzyjają optymalizacji obciążeń podatkowych. Dają też możliwość rozliczania podatku VAT. Wyróżniamy leasing bezpośredni i pośredni. Pierwszy jest umową zawieraną między producentem, a użytkującym daną rzecz. Drugi jest umową obejmującą trzy strony: producenta, użytkującego i firmę specjalizującą się w leasingu. Nieruchomości i ruchome środki trwałe objęte leasingiem pozostają własnością leasingodawcy. W trakcie trwania umowy nie może on odebrać ich użytkownikowi. Może to zrobić tylko wtedy, gdy użytkownik nie płaci rat leasingowych, do których zobowiązał się w umowie.

 

Leasing konsumencki.

Specyficzną formą leasingu jest leasing konsumencki. W przeciwieństwie do pozostałych rodzaju tego typu umów, leasing konsumencki dotyczy osób fizycznych nie prowadzących własnych przedsiębiorstw. Umowy takie nazywane są też leasingiem prywatnym. Najkrócej mówiąc, chodzi o to, że osoby fizyczne mogą korzystać z trwałych środków ruchomych i nieruchomości na tych samych zasadach co właściciele przedsiębiorstw. Rzeczami objętymi umowami leasingu konsumenckiego są – jak do tej pory – przede wszystkim samochody. Leasing konsumencki aut nie jest jednak zbyt popularny. Po pierwsze jest tak dlatego, że sprzedaż nowych samochodów systematycznie spada. Po drugie osoby fizyczne obawiają się korzystania z czegoś, co nie jest ich własnością. Fakt, że zaciągając kredyt bankowy na samochód jest się wpisanym w dokumentach pojazdu, czyni tę formę zakupu wciąż bardziej pewną i bezpieczną. Auto wykorzystywane w ramach leasingu konsumenckiego jest własnością firmy leasingowej aż do całkowitego wykupu przez użytkownika.

 

Zalety leasingu konsumenckiego.

Pod wieloma względami leasing konsumencki jest korzystniejszy od kredytu gotówkowego na samochód lub samochodu na kredyt. Właściciele firm leasingowych mają możliwość negocjowania z producentami i importerami aut różnych obniżek i rabatów. Firmy leasingowe są łaskawie traktowane przez ubezpieczycieli samochodów. Dzieje się tak, ponieważ ubezpieczają u nich dużą ilość pojazdów. Upusty te przekładają się na zyski dla kupujących samochody w leasingu. Formalności związane z konsumencką umową leasingową są o wiele prostsze niż te, które trzeba przejść przy ubieganiu się o pożyczkę na samochód. Nabywając auto w leasingu konsumenckim składa się mniej dokumentów i cała procedura jest o wiele prostsza. Firmy leasingowe są mniej wymagające niż banki, jeśli chodzi o określanie zdolności kredytowej. Niektóre spółki leasingowe do podpisania umowy o leasingu konsumenckim wymagają zaledwie dwóch dokumentów potwierdzających tożsamość, zaświadczenia o dochodach i wpłaty tzw. czynszu inicjalnego. Czynsz inicjalny, to określony procent wartości całego auta.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here