Gwarancje bankowe nie tylko pozwalają klientowi na zaciągnięcie zobowiązania, ale też są solidnym zabezpieczeniem spłaty długu w oczach wierzyciela. Co ważne, z tego wyjścia może skorzystać zarówno klient biznesowy, jak i indywidualny. Z tego artykułu dowiesz się, co należy zrobić, aby otrzymać gwarancję bankową.

Co to jest gwarancja bankowa?

Gwarancja bankowa to umowa z instytucją bankową, w ramach której bank zobowiązuje się do wypłaty zobowiązania na rzecz wierzyciela, w przypadku braku terminowej spłaty długu. Gwarant zabezpiecza taką kwotę, która jest równa sumie gwarancyjnej, określonej przepisami umowy. Zleceniodawcą gwarancji bankowej jest dłużnik, a za tak ustanowione zabezpieczenie bank pobiera od niego prowizję. Dzięki temu klient jest w stanie przekonać inny bank, że zaciągnięty kredyt zostanie spłacony, bądź innego przedsiębiorcę, iż ten otrzyma zapłatę za zamówiony towar bądź usługę. Oczywiście wszystko to dzieje się w sytuacji, w której klient stanie się niewypłacalny.

Zabezpieczeniem czego może stać się gwarancja bankowa?

Gwarancje bankowe najczęściej zabezpieczają:

  • płatności zakupów towarów lub usług,
  • płatności rat kredytów,
  • uiszczenie cła,
  • rękojmię,
  • zaliczkę,
  • płatności rat leasingowych,
  • wywiązanie się z umowy bądź kontraktu.

Jakie korzyści daje gwarancja bankowa?

  • Większa wiarygodność zleceniodawcy w oczach nowych kontrahentów.
  • Zabezpieczenie zobowiązania środkami należącymi do banku.
  • Możliwość skonsultowania z bankiem kwestii realizacji przepisów kontraktowych.
  • Pokrycie zobowiązania przez bank w przypadku braku wypłacalności zleceniodawcy.
  • Brak kosztów po stronie wierzyciela w przypadku konieczności odzyskania należności.
  • Brak konieczności kierowania sprawy do sądu, w przypadku niewywiązania się zleceniodawcy ze zobowiązania.
  • Wierzyciel nie ma potrzeby udowadniania zasadności swoich roszczeń, w celu odzyskania długu.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje gwarancji bankowych?

Są dwie kategorie podziału gwarancji bankowych. Pierwszą z nich możemy podzielić ze względu na formalności niezbędne do zapłaty długu przez bank.

  1. Gwarancja bankowa warunkowa. Jak sama nazwa podpowiada, zwrot należności przez bank następuje dopiero wtedy, kiedy wierzyciel spełni warunki, określone, zapisami umownymi. Instytucja weryfikuje zasadność roszczenia oraz analizuje dokumenty, które wierzyciel przedłożył w tej sprawie.
  2. Gwarancja bankowa bezwarunkowa. Jak łatwo się domyślić, w tym przypadku bank wypłaca należność wierzycielowi bez konieczności spełniania przez niego określonych warunków.

Druga kategoria gwarancje bankowe dzielone ze względu na przedmiot, który jest zabezpieczany:

  • gwarancja zwrotu zaliczki: sprawdza się wówczas, gdy wierzyciel wypłacił zaliczkę wykonawcy, a wykonawca nie wywiązał się z zamówionej usługi;
  • gwarancja terminowej spłaty: bank opłaca zamówione towary i usługi w terminie, jeśli ta data zostanie przekroczona przez klienta;
  • gwarancja celna: dotyczy głównie transakcji międzynarodowych i zabezpiecza płatność cła, ale też innych opłat i danin na rzecz skarbówki;
  • gwarancja terminowej spłaty kredytu lub pożyczki: bank spłaca zobowiązanie, w momencie, w którym klient przekroczył termin płatności;
  • gwarancja dobrego wykonania: dotyczy prawidłowego wykonania umowy, ale też zabezpiecza gwarancję i rękojmię oraz nałożenie kar umownych na nierzetelnego wykonawcę;
  • gwarancja akcyzowa: zabezpiecza płatności podatkowe w rozumieniu akcyzy;
  • gwarancja loteryjna: zabezpiecza wypłatę bądź wydanie nagród zwycięzcom loterii, w przypadku gdy organizator loterii sam nie jest w stanie sfinansować nagród;
  • gwarancja spłaty rat leasingowych: wypłaca leasingodawcy wartość rat leasingowych, kiedy to leasingobiorca zaprzestaje spłaty;
  • gwarancja przetargowa: zabezpiecza należność organizatora przetargu, w przypadku, gdy wykonawca nie wywiąże się ze zobowiązań, w związku z wygranym przetargiem. W praktyce może zastępować wadium.

Ile kosztuje gwarancja bankowa?

Zazwyczaj koszty gwarancji bankowej ustalane są indywidualnie w rozmowie klienta z bankiem. Instytucja pobiera prowizję, która może stanowić procent wartości pieniężnej przedmiotu zabezpieczenia. Ale jej finalna wysokość zależeć będzie także od innych czynników, np. od tego jak dużą zdolność kredytową posiada zleceniodawca gwarancji bankowej. W grę wchodzą także dodatkowe opłaty, które mogą wystąpić w związku z rozpatrzeniem wniosku przed bank, zwiększeniem pułapu sumy gwarancyjnej czy przedłużeniem terminu gwarancji bankowej.

Jak uzyskać gwarancję bankową?

  • Jeżeli jeszcze nie jesteś klientem danego banku, spytaj, czy musisz mieć tam założone konto, by otrzymać gwarancję i jeśli tak, to otwórz rachunek.
  • Złóż wniosek do banku o udzielenie gwarancji.
  • Przygotuj zabezpieczenie umowy gwarancyjnej, którym może być depozyt pieniężny na rachunku bankowym czy hipoteka na nieruchomości.
  • Przejdź ocenę zdolności kredytowej.
  • Przeczytaj wstępne zapisy umowy i zweryfikuj, czy taka gwarancja odpowiada Twoim oczekiwaniom.
  • Podpisz umowę gwarancyjną.

Dodaj komentarz